Cairns, Queensland - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jasper Assem - WaarBenJij.nu Cairns, Queensland - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jasper Assem - WaarBenJij.nu

Cairns, Queensland

Door: jappieaustralie

Blijf op de hoogte en volg Jasper

19 Mei 2012 | Australië, Cairns

Ik had het over mijn laatste snorkel. We vetrokken weer bizar vroeg en kwamen na een uurtje op de plek van bestemming. Het derde snorkelgebied lag tegen de rotsen aan. Als je de kant aanhield kon je het koraal goed zien. De zon was nog niet eens in contact met het water dus in de schaduw zou het wat kouder zijn. Nevertheless koelt het water af naar 29 graden dus dat is alsnog lekker warm. Echter de wind daar is wel even fris. Helemaal als je net het water uitkomt. Dan zit iedereen op de boot te rillen en allemaal houden ze hun mondjes dicht van vermoeidheid en kou.
Adriaan en Taco gaan op het bootje als ik nog even op Remco wacht. Dit gaf ons de kans om van de boot te springen (zo'n 2 meter naar beneden). Met een flinke sprong en duik raak ik het water. Het water is heerlijk warm en verfrissend. Na een stuk of tien keer komt Louis ons oppikken. Ik vraag hem of er nog coole dingen zijn om naar uit te kijken. Hij heeft het over het einde van het rif en dat het daar gaaf is om naar beneden te zwemmen. Ik laat mezelf achterover vallen en begin te zwemmen. In het begin moet ik weer heel erg wennen aan het ademen. Daar zit ik dan te hyperventileren omdat ik zoveel gave dingen zie dat ik niet kan ontspannen. Na een minuutje gaat het beter en ik waag een eerste duik. Zoals de dagen ervoor is het heel gaaf om vlak langs het koraal te zwemmen. Het lijkt of je veel sneller zwemt omdat je er dus dichter op zit. Na een tijdje bedenk ik me wat Louis heeft verteld. Ik heb al een kwartier niet meer gekeken waar ik zit. Nadat ik dat door heb ben ik zover van de groep dat ik maar terug zwem. Een stukje verderop lijkt het donkerder te worden dus ik denk dat het de schaduw is. Haha, nou. Daar komt dan meteen het punt dat ik verkocht was door de diepe zee. Het donkere gedeelte bleek na nadering de afgrond te zijn. Ik zwom eroverheen en opeens vind ik het super eng. Ik schrik me een fucking hoedje dat ik werkelijk NIKS kan zien!! Niet een fucking vis, koraal, korreltje zand. Who knows what's down there? Misschien wel het monster van log ness. Nee, hier moest ik zeker vandaan. Als een speer ben ik weer boven het rif. Na het bezinken van wat ik net heb gezien bedenk ik me dat ik moest duiken van Louis. Dus dat ga ik doen ook. Even moed verzamelen en ik waag het erop. Na 3 seconde ben ik al een stuk dieper want mijn oren doen pijn. Ik hang ondersteboven in het water en bekijk de onderkant van het rif. Daar sta, nee wacht, zweef ik dan. Ik zie rare steenstructuren wat men denk ik rotsen of koraalrif noemt. Ik zou het niet weten. Ik zie vissen, en geen Finding Nemo of Stanly de Steur. Ik zie een beest met een rare stengel op zijn kop. Ik zie een mofo vis. Ja een soort van karper. Maar dan een miljoen maatjes groter en een dubbele mond. Jaa shit mijn adem raakt op dus ik ga terug. Mijn tweede duik ben ik gaan soort van zitten. Observeren. Een beest daar zwemt naar me toe. En even denk ik, shit!! Wegwezen hier maar ik maak mezelf groot en het zwemt langs me. Het lijkt op een soort van peil. En het beweegt amper maar gaat super snel door het water. De derde keer, mijn derde en tevens laatste duik ben ik er een beetje naartoe gaan zwemmen. Al die beestjes zitten daar te chillen. Alsof ze voor hun huis aan het lullen zijn. Als ik langszwem schieten ze allemaal terug. Heel bizzar. De niet verlegen vissen zwemmen allemaal om me heen. Het is alsof ik echt even in de andere wereld zit. Ongelofelijk als het is lijkt het wel of ik door die beesten vooruit word gestuwd. Er zijn er denk ik wel 100 om me heen. It's worth every dollar.

Nu, vandaag, heden. Ik ben in Cairns en ben me aan het orienteren. Het schijnt dat het moeilijk is om hier aan werk te komen. Nou dat gaan we nog wel zien. De komende anderhalve week ga ik hier heel low budget ziek hard chillen. Ik ben vandaag naar de haven geweest en heb door de stad gelopen. Nog maar zo'n klein gedeelte gaf me zo super veel plezier! Taco, Ian en ik hebben anderhalf uur voor de zee gezeten en ontbeten. De sfeer hier is precies zoals ik het had voorgesteld. Beter zelfs nog. En dat terwijl Cairns de stad was waar ik het meeste naar uitkeek. Nee, het is echt top. Echter, het hostel hier is een beetje vervelend. Ontmoeten van mensen gaat moeizaam. Gelukkig heb ik Taco nog anders zou ik naar een ander hostel zijn gegaan. Niet dat dat mijn pret hier bederfd. Ik ben nu al twee dagen vrij en heb niks te doen gehad. En toch zijn er nog zoooveeel dingen die ik wil weten en achter wil komen. Het geeft me echt genoeg om hier te doen! Straks als Okke komt gaan we er heel erg van genieten. Zo heb je hier bijvoorbeeld de boulevard. Allemaal restaurantjes en kleine winkeltjes. Precies zoals ik het wil! Vanmorgen, na het afzetten van Remco en Adriaan ben ik een koffie gaan halen en heb lekker by myself gezeten. Gekeken. Geobserveerd. En nog belangrijker super hard genoten. Toen ik terugkwam bij het hostel zijn we met zn drien naar een bazar gegaan waar ze allemaal kruiden,, fruit en andere verse dingen hadden. Echt zoo super cool. De sfeer proef je en het is er reuze gezellig. Multicultureel. Ik neem veel van het gratis fruit en ik voel me al gezonder worden. Haha, super chill dus. Daarna lopen we langs het casino en zijn daarbinnen even gaan kijken. Toen kwamen we uit in een winkelcentrum waar ik zo een dag kan rondhangen. Toen zijn we een muziekwinkel in gegaan en heb ik weer even gitaar kunnen spelen. LIKE IT. Het was pas 3 uur en ik hoefde niks. Alle vrijheid van de wereld. Heel relaxed! Ik voelde me als Hank Moody; zonnebril, t shirt, jeans en slippers. Echt top! Het gaat regenen. Het is warm. En het is raar. De atmosfeer is werkelijk heel tropisch en dat bevalt me super goed! Naast mijn hostel zit Peter Pans travel agency. Daar heb ik voor 1 dollar internet geregeld. Dus nu kan ik voor altijd met het bandje wat om mijn pols zit op de computers. Jaja, en ik ben er weer. To be continued was mijn vorige verhaaltje dus bij deze.

Nu, vandaag, heden. Ik ben in Cairns en ben me aan het orienteren. Het schijnt dat het moeilijk is om hier aan werk te komen. Nou dat gaan we nog wel zien. De komende anderhalve week ga ik hier heel low budget ziek hard chillen. Ik ben vandaag naar de haven geweest en heb door de stad gelopen. Nog maar zo'n klein gedeelte gaf me zo super veel plezier! Taco, Ian en ik hebben anderhalf uur voor de zee gezeten en ontbeten. De sfeer hier is precies zoals ik het had voorgesteld. Beter zelfs nog. En dat terwijl Cairns de stad was waar ik het meeste naar uitkeek. Nee, het is echt top. Echter, het hostel hier is een beetje vervelend. Ontmoeten van mensen gaat moeizaam. Gelukkig heb ik Taco nog anders zou ik naar een ander hostel zijn gegaan. Niet dat dat mijn pret hier bederfd. Ik ben nu al twee dagen vrij en heb niks te doen gehad. En toch zijn er nog zoooveeel dingen die ik wil weten en achter wil komen. Het geeft me echt genoeg om hier te doen! Straks als Okke komt gaan we er heel erg van genieten. Zo heb je hier bijvoorbeeld de boulevard. Allemaal restaurantjes en kleine winkeltjes. Precies zoals ik het wil! Vanmorgen, na het afzetten van Remco en Adriaan ben ik een koffie gaan halen en heb lekker by myself gezeten. Gekeken. Geobserveerd. En nog belangrijker super hard genoten. Toen ik terugkwam bij het hostel zijn we met zn drien naar een bazar gegaan waar ze allemaal kruiden,, fruit en andere verse dingen hadden. Echt zoo super cool. De sfeer proef je en het is er reuze gezellig. Multicultureel. Ik neem veel van het gratis fruit en ik voel me al gezonder worden. Haha, super chill dus. Daarna lopen we langs het casino en zijn daarbinnen even gaan kijken. Toen kwamen we uit in een winkelcentrum waar ik zo een dag kan rondhangen. Toen zijn we een muziekwinkel in gegaan en heb ik weer even gitaar kunnen spelen. LIKE IT. Het was pas 3 uur en ik hoefde niks. Alle vrijheid van de wereld. Heel relaxed! Ik voelde me als Hank Moody; zonnebril, t shirt, jeans en slippers. Echt top! Het gaat regenen. Het is warm. En het is raar. De atmosfeer is werkelijk heel tropisch en dat bevalt me super goed! Vanavond ga ik weer voor 5 dollars een steak halen met een gratis biertje. Dat is mijn avondeten en dat ga ik maar een tijdje zo volhouden. Want zoals misschien een paar al weten is mijn saldo aan het krimpen en dat maakt het best lastig. Ik moet namelijk een nieuw paspoort regelen maar daarvoor moet ik misschien naar Brisbane. Dat kost geld, wat ik niet heb. Dan moet ik werken. Maar om te werken heb je een paspoort nodig. Het komt allemaal wel goed. Nadat Okk is geweest ga ik werk zoeken. En dan richting Perth om weer te werken. Dan wil ik naar nieuw zeeland maar daarover zijn weer andere dingen die me tegenhouden. Het is daar namelijk winter aan het worden en dat is echt arelaxed. Ik weet het allemaal nog niet! No worries. Ik ben hier vrij en alles kan.

Lemme think, nee, ik heb zo'n beetje alles wel weer gezegd in grote lijnen. Ik ben mijn plannen om naar Uluru te gaan aan het cancellen na het gesprek met de schipper Neil van de boottour. Die had het erover dat het ongeveer 800 dollar kost om een viegticket te krijgen. Toen dacht ik: hmm jaa, dat gaat m niet worden grote vriendelijke reus. Nice guy tho.

Ik ga weer even iets anders doen!

tot snel x

• 19 Mei 2012 - 09:36

Ila,:

Ja, best lastig dat paspoort...Effe op en neer naar Brisbane kost je al gauw een week en heb je dan meteen zo'n ding?
    Heb je niets meer gehoord van de local police waar je aangifte hebt gedaan?

Kus en sterkte!