Dutchee Queensday in Bar Down Under! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jasper Assem - WaarBenJij.nu Dutchee Queensday in Bar Down Under! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jasper Assem - WaarBenJij.nu

Dutchee Queensday in Bar Down Under!

Door: jappieaustralie

Blijf op de hoogte en volg Jasper

29 April 2012 | Australië, Brisbane

Koninginnenacht

Allereerst de avond. We plannen om naar een café te gaan waar ze het vieren. Ik kan je alvast vertellen dat die er niet was. Tevens regende het weer als een kameel (tja, kom me na 10 seconde geen ander dier/woord verzinnen). Dus na 10 uur was het kwartje omgevallen. Het lag op: in het hostel blijven en films kijken. Dus dat doen we dan ook. Taco en ik hadden echter wel een kratje 4X bier gekocht voor 37 dollar. Wat voor Australische begrippen echt een koopje is. Dus de avond werd alsnog een klein beetje gevierd. Drinken op de koningin tijdens een spelletje mexxen. Uiteindelijk lig ik alsnog pas om half 1 in bed.

Koninginnedag

Om 10 uur word ik wakker en ga als eerste naar beneden. Het hostel waar we verblijven heet: some place to stay. In het hostel hangt een relaxedte sfeer. Veel oudere, niet hippe mensen. Ze zullen zegmaar in de Paradiso geweigerd worden omdat ze geen eens gympen kunnen betalen. Het is niet echt mijn volkje maar aan de andere kant stoor ik me totaal niet aan ze. Sommige zijn echter wel sociaal en daar houd ik dan ook een praatje mee. Veel Fransen en Duitsers hier. Fransen ben ik heel weinig tegengekomen tot noch toe. Duitsers wel meer. Meestal hoor je na één zin wel dat ze een Duits dialect hebben. Als ik dan iets Duits probeer te zeggen moet de helft hard lachen. Zo kwam ik ook een Spaanse dame tegen die mij een beetje van de taalkunst heeft bijgeleerd. Was heel grappig om dan eindelijk een beetje te kunnen controleren of mijn geringe vocabulaire voldoende is om mezelf verstaanbaar te maken. Want na: 'dame un momento que lo velvo commo peso' moest ik het nog 10 keer zeggen waarna de dame zei: 'I believe it's not a sentence'. Quieres dormir conmigo kende ze wel. Muhaha, en mind you dat ze si wilde zeggen!
Dus ik zit beneden voor de tv een filmpje te kijken in de té chille stoelen. Bijna in elk hostel heb je een keuken, tv kamer en eet plek. Altijd heel goed geregeld want pannen en bestek liggen er voor je klaar. Zolang je alles maar netjes opruimt. De films die beschikbaar zijn hangen allemaal aan de muur van de tv kamer. Na een kleine inspectie denk ik al: dit wordt quoten!! Hihi, en hoe saai het ook was, iedereen wilde Casino Royale kijken. Mooi dacht ik, tijd om mijn nuttleloze skill te laten zien. Jaja, de eerste paar zinnen zijn meteen raak: It takes... two. Na 5 minuten, 10 quotes verder kijken mensen om. Iedereen vraagt zich natuurlijk af wie er zulk nutteloos talent heeft om dat zo goed te weten. Na een poos beginnen mensen te lachen en sommige geïrriteerd te raken. Ik besluit maar te gaan internetten om verdere spanningen te voorkomen, MAAR. Het was wel even lachen. 2 van 15 mensen vragen of ik de film al zo vaak gezien heb als mijn boek openslaat over films. Weer nieuwe contacten erbij. Zo gaat dat hier.
Na een poos zit iedereen van de groep beneden. Mandy heeft een leuk adres gevonden om de dag/avond/nacht te vieren. Dus om 2 uur, als iedereen zo'n beetje klaar is, gaan we met het busje naar het centrum van Brisbane. Brisbane is vergelijkend met Sydney. Men zegt dat als het zonnetje schijnt het de leukste stad is in Australië. Ik betwijfel dat. We lopen met z'n allen door de winkelstraten. Zo nu en dan duiken we een shop in om te kijken voor oranje spulletjes. Uiteraard ga ik ook even alleen op pad en zie een jewellery. Ik kon het niet laten dus deed mijn haar een beetje achterover, petje naar voren, oranje hemd uit en broek recht. Er staat een typisch meisje achter de toonbank en vraagt al gauw of ze me kan helpen. Ik zeg: 'yes ma'am, I'm very much in love and actually thinking of marrying my girlfriend'. Haha, ze vraagt mijn budget en ik heb het over 2000 dollar. Oh man, ik heb de mooiste ringen omgehad. Super grappig. Ik heb haar laten weten dat ik heel wanhopig ben en eerst alle mogelijke winkels in Brisbane af ga voordat ik terug kom om een besluit te nemen. De dame was heel aardig en wenste me succes. Toen ik ervan wegliep drong het tot me door dat dit soort dingen echt de moeite waard zijn. Het is eigenlijk super leuk om een beetje te fantaseren over hele dure dingen en het enige wat daarvoor nodig is, is een goeie talker en een beetje uitstraling. Uitstraling in de zin van dat je het kunt betalen. Want als een zwerver daar aankwam was hij allang naar de uitgang gedirigeerd. Ik loop verder. We lopen met z'n allen langs een winkeltje waarop staat: Music world. Ik moest aan Rob denken en besloot even te gaan kijken. Het bleek een winkel te zijn met instrumenten. En er stond ook een elektrische drumstel. Man, ik heb me daar een half uur vermaakt door even helemaal op te gaan in het drummen! Het was echt super relaxed. Eén van de verkopers zag me zitten en vroeg of ik het op een akoestische wilde proberen. Dus ik ging zitten en binnen no time stonden er 20 man omheen. Zohé, dat was echt zo cool om te doen. Het speelde zo lekker. Echt top was dat!

Het hele stel is uiteindelijk weer compleet en besluit de kroeg in te gaan. Het is immers koninginnedag in Brisbane. Er stond op het kaartje: juggs for 17 dollars. Iedereen legde steeds 10 dollar in en na 30 dollar hebben we lekker biertjes kunnen drinken en drankspelletjes gedaan. Het was heel gezellig. En kwam hard aan, op een lege maag. Dus wij lopen naar de Down Under bar voor de party. We komen aan en het eerste wat me opvalt is oranje. Heel het café was verNederland. Hele maffe ervaring om opeens weer oerhollands Heineken te drinken voor 5 dollar per vaas. Vaas, een vaasje is aanzienlijk minder dan hier in Australië. Maar qua prijs ben je met een vaasJE nog goedkoper uit. Dat bederft de pret echter niet. We hebben vanaf half 6 tot een uur of 2 in de kroeg gestaan. Om half 8 kan iedereen eten bestellen. Met op het menu Frikadellen en patat met Mayo. Iets wat niet snel te verkrijgen is in Australië. Er staat een Nederlandse DJ achter de draaitafel. Hij draait allemaal Nederlandse hits. Normaal zou ik bier gaan halen als ze in Bar Gezellig het liedje keddengedeng van Guus fucking Meeuwis draaien maar nu op één of andere manier kon ik keihard meezingen. Uiteindelijk deed de DJ toch een poging iedereen aan het dansen te krijgen maar echt lekker bezig was hij niet. Toen ging ik een nummertje aanvragen. Gezien het aantal mensen wat losging wilde hij meer nummers van me weten. Ik heb een afspeellijstje voor hem gemaakt en die stond de hele tijd op. Iedereen steeds met de voetjes van de vloer en ik zag mijn carrière als co-DJ al opkomen. Gelukkig was de jongen attent genoeg om mij de credits te geven met een klein biertje zo nu en dan. Super tof! Na 12 uur kwam er een iets professionelere DJ die lekker techno ging draaien. Eindelijk was dan daar het moment. Lekker in de muziek wegbeuken. Ogen dicht en handen in de lucht. Suuuper chill. Helemaal in de gedachte van Australië. Geen gekut, geen nare dingen. Puur genieten. Het jammere was dat aan het einde van de avond iedereen dronken was en niet meer aan te spreken. Ik had geen zin meer om nog uit te gaan om half 3 en wilde naar huis. Maar de ene helft die niet dronken was waren al weg, en de andere helft stond onbewust iedereen te negeren. Dus ik dacht, fuck it. Ik ga wel alleen naar 't hostel. Ik in een taxi stappen en vragen of de man het hostel Somewhere to stay kent. Na 5 taxi's nog steeds geen resultaat. Na de zesde heb ik maar gewoon de dichtstbijzijnde straat verteld en gehoopt dat het goedkomt. Nou, zeg. Die man, een Indiër, wist dus echt geen FUCK te vinden in die stad dus hij vroeg de hele tijd: 'which direction?'. Uiteindelijk was dat dus het enige zinnetje die hij wist. Verdomde lul, dus ik een beetje navigeren en uiteindelijk kwamen we aan. Hij zegt: 16 dollar. Ik geef hem 20. Hij kon niet wisselen dus ik kreeg 5 terug. Hij nog zeggen dat hij het de volgende keer van me krijgt. Ik zei: dikke lul, mongool. Ik stap niet snel weer in bij zo'n gast. Maar het was de ervaring wel waard. Heb ik dat ook weer meegemaakt.

Uiteindelijk om half 4, kwart voor 4 ga ik slapen. Het was me een nacht, nog nooit zo'n koninginnnenacht meegemaakt als deze. Super leuke avond gehad maar ik denk niet dat ik hem nog 2 keer zou willen meemaken. Volgende keer weer lekker in Nederland. Kijk er al naar uit! Het leukste feest toch wel op Jazz & Sail na. En ook die, maak ik niet mee... :-( Nevertheless, hier zijn sommige dingen misschien wel nog leuker. Dus ik kan ermee leven.

Nu lekker ontbijten en straks een koffie'tje drinken. Dan een beetje door Brisbane slenteren en vanavond weer lekker filmpjes kijken. Morgen waarschijnlijk de Steve Erwin zoo bezoeken en hopelijk daarna nog naar de 4X brewery.

Tot snel!

x

-trust-

• 29 April 2012 - 08:11

Rob:

jammer van die regen, steeds. wij hopen morgen op een droge 'Queens-Day.' Dan heb ik ff een dagje vrij. leuk om te lezen dat je op ringenjacht bent. tsja, er zullen niet veel vrouwen zijn die de halve wereld voor je over reizen. dus een onbetaalbaar kado, waarom niet? doe 'ns wat geks. drie maanden eerder thuis vanwege een verlovingsring. the things we do for love, zo gaat het liedje. de heimwee is weer een beetje terug, lees ik. jazz & sail? nou ja, no place like home, blijkbaar. hou je haaks, daar. rob

• 29 April 2012 - 09:13

Ila,:

Gek idee eigenlijk dat jij koninginnedag al gevierd hebt. Wij zijn morgen aan de beurt. Oranje koffie drinken bij Yuri en dan over de vrijmarkt struinen. Op zoek naar een leren jas voor 23 euro. O nee, die had ik daar al gekocht. Ben er nog steeds blij mee en ik heb hem nog steeds aan want het is hier bokkoud. Heb net een uur met Max gelopen en had pijn in mijn oren van de wind. Maar om nou op 29 april een muts op te doen.....dus qua weer gaan we gelijk op! Leuk om je verhalen te lezen. Leuk? Heerlijk! x je mammie

• 01 Mei 2012 - 08:26

Yuri: